Alusten rikkipäästöjen kaukovalvonta on alkanut. Trafi tekee kaukomonitorointia turkulaisen Kine Robot Solutions Oy:n kanssa. Käytössä on yksi liikkuva ja viisi kiinteää havaintoasemaa.

Kaukovalvonnan avulla viranomaisvalvonta laajenee huomattavasti.

— Jos aiemmin olemme pystyneet valvonnan avulla tarkastamaan parisataa alusta, niin tällä uudella ja nykyaikaisella tekniikalla valvonnan kattavuus kasvaa tuhansiin aluksiin, sanoo osastopäällikkö Juha-Matti Korsi Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tiedotteessa.

Polttoaineen rikkipitoisuus mitataan laivareitin varrella pakokaasuvanan kaasuista. Liian korkeasta rikkipitoisuudesta lähtee tieto Trafin päivystävälle tarkastajalle, joka voi kohdentaa alukseen tarkastuksen.

Polttoaineen rikkipitoisuuden raja on Itämerellä 0,1 prosenttia. Tiukennettu rikkipäästöraja astui voimaan viime vuoden alussa.

Päästörajan noudattamista on aiemmin valvottu tekemällä alustarkastuksia. Alustarkastuksissa otetut polttoainenäytteet on analysoitu laboratoriossa. Viime vuoden 160 tarkastuksesta seitsemässä todettiin lieviä ylityksiä.

Original Web Article in Kymen Sanomat